Rozprawa koncentruje uwagę na relacji: nauczyciel – uczeń – literatura – szkoła – wyższa uczelnia, dzisiaj słabo rozpoznanej, często postrzeganej w krzywym zwierciadle sensacji. Konfrontuje ona perspektywę teoretyczną z empirią, tę ostatnią poddając gruntownej analizie. Jako główną filozoficzną podstawę swoich poglądów Autorka wskazuje personalizm, powiązany z kierunkami antropologicznymi oraz z nurtem nowoczesnej dydaktyki filologicznej. Swoje refleksje nad osobą ucznia wiąże z nowszymi koncepcjami literaturoznawczymi, postulującymi antropologiczne, etyczne oraz hermeneutyczne spojrzenie na literaturę.
Publikacja na temat edukacji artystycznej w kontekście sztuki nowoczesnej i współczesnej, oglądanej z perspektywy teoretyków, artystów, praktyków i edukatorów reprezentujących różne dyscypliny, tendencje i nurty w sztuce. W opracowaniu znajdują się propozycje warsztatów twórczych,...
Monografia ma charakter przeglądowo-eksperymentalny; dotyczy zagadnień związanych z seksualnością i płciowością człowieka oraz miejsca tej tematyki w programach kształcenia na wszystkich etapach edukacji, w różnych okresach transformacji społecznych w Polsce i na świecie. Wybór... więcej »
Autorka przedstawia konkretne teoretyczne i empiryczne podstawy modyfikacji procesu rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie głębszego stopnia, pozwalające na zmniejszenie dystansu pomiędzy niepełnosprawnymi a sprawnymi na rynku pracy. Lektura tej... więcej »
Autorka przekazuje podstawowe wiadomości na temat rodziny, jej funkcjonowania, przeobrażeń. Wiedza na ten temat jest konieczna w większości zawodów, których wykonawcy mają styczność z ludźmi – jest niezbędna nauczycielom, ale także lekarzom, prawnikom, urzędnikom, księżom itp....
Praca wyszła spod pióra tłumacza dwu znaczących książek Jeana Paula Sartre’a. Ma charakter metateoretyczny i systematyczny i składa się z trzech części. Część pierwsza poświęcona jest analizie pojęcia emocja, druga stanowi prezentację fenomenologicznej teorii emocji J.P.... więcej »
Książka powstała z inspiracji drogą naukową i osobowością twórczą profesor Alicji Baluch, znakomitej badaczki literatury, autorki przełomowej pracy Archetypy literatury dziecięcej. Na tom składają się artykuły przyjaciół, współpracowników i uczniów Alicji Baluch, pisane z... więcej »